چهارشنبه بیست و یکم مرداد ۱۳۸۸ | 1:7 | <<* آل پا *>> -
قلم - ملّت شریف ایران
اخیراً
گزارشی با عنوان " گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات
ریاست جمهوری " منتشر گردید. انتظار میرفت این گزارش زوایای تاریک و مبهم
روند انتخابات که طی نامهها و گزارشها و بیانیههای متعدد و نیز
پیگیریهای مجدانه و مستمر جمع کثیری از مردم حق طلب کشورمان مطرح شده بود
را روشن و ابهامزدایی کند، اما متاسفانه چنین نبود و مفاد گزارش نه تنها
ابهامزدایی و روشنگری و اقناع افکار عمومی را در پی نداشت بلکه با نقل
مطالبی بعضا نادرست و خلاف واقع، تردیدهای جدیدی نسبت به مطالب مطروحه
ایجاد نمود.از اینرو، ضمن عذرخواهی از تأخیر در پاسخگویی که به دلیل وسواس
و دقت هر چه بیشتر در محتوای گزارش و پرهیز از نقد عجولانه و بدون پشتوانه
اسناد معتبر بوده است، نکاتی چند را در مورد محتوی گزارش به شرح زیر به
اطلاع هموطنان گرامی می رساند./ متن کامل این گزارش تفصیلی بدین شرح است:
بیانیه شماره 16 «کمیته صیانت از آراء » مهندس میرحسین موسوی
بسم الله الرحمن الرحیم
ملّت شریف ایران
اخیراً گزارشی با عنوان " گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون
دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری " منتشر گردید. انتظار میرفت این گزارش
زوایای تاریک و مبهم روند انتخابات که طی نامهها و گزارشها و بیانیههای
متعدد و نیز پیگیریهای مجدانه و مستمر جمع کثیری از مردم حق طلب کشورمان
مطرح شده بود را روشن و ابهامزدایی کند، اما متاسفانه چنین نبود و مفاد
گزارش نه تنها ابهامزدایی و روشنگری و اقناع افکار عمومی را در پی نداشت
بلکه با نقل مطالبی بعضا نادرست و خلاف واقع، تردیدهای جدیدی نسبت به
مطالب مطروحه ایجاد نمود و توجیهگری عملکرد پرابهام مجریان و ناظران را
افشا کرد.
از اینرو، ضمن عذرخواهی از تأخیر در پاسخگویی که به دلیل
وسواس و دقت هر چه بیشتر در محتوای گزارش و پرهیز از نقد عجولانه و بدون
پشتوانه اسناد معتبر بوده است، نکاتی چند را در مورد محتوی گزارش به شرح
زیر به اطلاع هموطنان گرامی میرساند، باشد تا وجدان حقیقتجوی مردم شریف
به درستی قضاوت نماید؛
- اینکه شورای نگهبان پس از تجربه سی ساله توسعه مستمر حوزه
نظارتی و عدم پاسخگویی نسبت به عملکرد اکثراً قابل انتقادش ناچار از گزارش
تفصیلی "جهت تنویر افکار عمومی" گردیده است، جای
تأمل دارد و باید آن را دستاوردی از پایمردی مردم در پی جویی حقوق خود
دانست که علیرغم ضرب و شتم و قتل و بازداشت و شکنجه و افتراء و . . . در
راه احقاق حقوق ملی و دینی خود از پای نایستادند. لذا جا دارد که این
موفقیت نسبی را به هموطنان عزیز تبریک بگوییم.
- ریشه ابهامات و تخلفات واقع شده در جریان انتخابات را باید
در موضعگیریهای جانبدارانه بسیاری از شخصیتها و مسئولان کشور از جمله
بیشتر اعضای شورای نگهبان از "یکی از نامزدها"
دانست که آن شورا و مجریان را از موضع بیطرفی خارج کرده و به نهادی سیاسی
با برخورداری از موقعیتی متمایز و تأثیرگذار با پشتوانه امتیازات اداری و
حکومتی تبدیل نمود. این بیپروایی بزرگان در قانونشکنی علنی خواسته یا
ناخواسته به عوامل پایین دست نظارتی و اجرایی جرأت میبخشد که آنچه را خود
میپسندند یا موردنظر مسئولان کشور میپندارند را بینگرانی از بازخواست و
توبیخ تأمین نمایند، تفصیل این موارد در بیانیه شماره 15 این کمیته آمده
است.
گزارش تفصیلی شورای نگهبان هیچ توضیحی در مورد دلایل نقض
صریح مواد 68 و 73 قانون انتخابات توسط دبیر و تعدادی از اعضای خود نداده
است و اشارهای هم به رسیدگی به تخلفات مسئولان اجرایی ننموده است.
مانند:
1) وزیر کشور در سفر به اهواز و خرمشهر
2) تعدادی از وزیران از جمله وزرای امور خارجه، تعاون،
صنایع و معادن و رفاه به شهرهای مختلف از جمله ایلام، کرمانشاه، گلستان،
سمنان و...
3) سفر معاون اول رییس جمهور
4) چند تن ار استانداران و معاونان آنها.
- گزارش تفصیلی از هر گونه ورود کلی و جزیی در رسیدگی به
رفتار مسئولان اجرایی انتخابات پرهیز کرده و حتی شائبه تخلف آنان را
برنتافته است. این اطمینان خاطر از آن رو که جهتگیری مشترک نظارت و اجرا
حذف رقیب سیاسی از گردونه مدیریت کشور بوده قابل توجیه است، والّا بیان
اینکه با اعمال ساز و کار نظارتی شورای نگهبان عملا امکان وقوع تخلف
گسترده که صحت و سلامت انتخابات را تحتالشعاع قرار دهد معقول و متصور
نیست توسط نهادی که در انتخاباتهای دیگر که بخش اجرا و نظارت از یک
اردوگاه سیاسی نبودهاند عبارتهای "تخلف گسترده" "عدم سلامت انتخابات" و ... را مطرح مینمود، پذیرفتنی نیست.
- اعتماد ویژه شورای نگهبان به بخش اجرایی انتخابات به گونهای بوده است که حتی حساسیت لازم نسبت به مواردی مانند:
1) تعداد برگ رأی چاپ شده با شماره سریال و بدون شماره سریال.
2) تولید مهر انتخابات به تعدادی بیش از دو برابر شعب اخذ رای که اقدامی بیساقه است.
3) چگونگی توزیع تعرفهها که به قرار اطلاع هنوز تعداد
قابل توجهی از تعرفههای مهر شده دست به دست میگردد و نمونههایی از آن
جهت اطلاع بیشتر پیوست میباشد.
حساسیت نشان نداد بلکه چشم و گوش خود را بر آنها بست تا
آنکه بنا به گزارش تفصیلی پس از انتخابات و در جریان رسیدگی به شکایتها
تعداد تعرفه را از وزارت کشور و چاپخانه مربوط استعلام کرده است و البته
هنوز هم با قاطعیت کامل نمیتوان تعداد آنها را مشخص کرد. در گزارش همچنین
علت این اعتماد کامل و آزادی عمل و مبسوط الید قرار دادن وزارت کشور نسبت
به دورههای قبل نیز با سکوت کامل برگزار شده است.
- در گزارش علاوه بر آنکه به تخلف قانونی تعدادی از مقامات
رسمی پرداخته نشده در برابر استفاده گسترده از امکانات دولتی به سود آقای
احمدینژاد هم، جز در مورد استفاده از هواپیمای دولتی ساکت مانده است. در
توجیه آن هم به مصوبه شورای امنیت ملی که قائدتاً نباید مربوط و منحصر به
این دوره باشد اشاره کرده و معلوم هم نکرده است که آیا شورای امنیت ملی
میتواند مجوزی برای تخلف از قانون انتخابات بدهد؟ به فرض که در مورد شخص
ایشان چنین باشد در مورد همراهان وی در سفرهای تبلیغاتی چه؟
موارد دیگر نیز که میبایست مورد رسیدگی قرار میگرفت و
گزارش آن به اطلاع مردم میرسید ولی متاسفانه کماکان باسکوت برگزار شده
است بسیار زیاد است مانند:
1) تبلیغات یکسویه و بیرویه صدا و سیما به سود آقای احمدینژاد که صدای بعضی از مقامات از جمله مسئولان قضایی را هم درآورد.
2) ورود بعضی از مسئولان نیروهای مقاومت بسیج و سپاه به فعالیت انتخاباتی به نفع آقای احمدینژاد و علیه نامزدهای دیگر.
3) بکارگیری وسایل حمل و نقل دولتی برای آوردن مردم به
محل سخنرانی تبلیغاتی آقای احمدینژاد و در مواردی حتی با صدور حکم و
پرداخت حق مأموریت.
- جمهوری اسلامی همواره به عنوان نظامی مدافع ارزشهای اخلاقی
بر صداقت، درستکاری، خیرخواهی، امانتداری، عدالت و حفظ حرمت و آبروی
افراد تأکید داشته است این نظام و ارزشهای آن در تبلیغات انتخاباتی
ناجوانمردانه به تاراج داده شد و بسیاری از محترمین و شخصیتهای معتبر
حوزوی، دانشگاهی، اجرایی و دیگر دلسوزان نظام را به واکنش واداشت بعضی از
این موارد عبارتست از:
1) هتک حرمت و ایراد اتهامات اثبات نشده و ناروا به
تعدادی از شخصیتهای محترم که حتی سمتهای بسیار مهمی توسط رهبری به آنها
واگذار شده است در غیاب آنها در رسانه ملی. بعضی از این شخصیتها کسانی
هستند که رهبری در نماز جمعه از آنها دلجویی نمود و مورد حمایت قرار داد و
سخنانی در سجایای آنها برشمرد.
2) پیشینه سی ساله انقلاب زیر سوال رفت و زبان شماتت بدخواهان را بر وفاداران گشود.
3) در تبلیغات رسانهای رسماً اطلاعات غلط و خلاف داده
شد. مانند اعلام نرخ تورم و نرخ بیکاری و حل شدن مسئله یک میلیارد دلار و
موضوع هاله نور و ... که بعدا توسط مسئولان مربوط تکذیب یا اصلاح شد.
وجدان جامعه بر این باور است که اگر نامزد دیگری غیر از فرد
مورد حمایت آن شورا چنین اظهاراتی میکرد با واکنش جدی شورای نگهبان مواجه
میشد ولی متأسفانه آن شورا با سکوت خود بر این روش غیراخلاقی و غیراسلامی
و انسانی صحه گذاشت و علیرغم طرح موضوع در نامهها و شکواییههای متعدد و
رنجنامه آیتالله هاشمی رفسنجانی آنان با سکوت معنیدار، خود را از رسیدگی
به این موارد و تأثیر آن در آراء مردم فارغ دانستهاند و سخاوتمندانه آنچه
را سی سال برایش جانفشانیها شده بود به پای پیروزی نامزد موردنظر ریختند
و در گزارش تفصیلی خود نیز اشارهای بر علت نادیده گرفتن این تخلف مهم
ننمودند.
و پاداش این حریمشکنی و هتک حرمت را با عبارت "حتی یک مورد شکایت وارد و موثر نبوده است" دادند.
آیا فضای امنیتی شدیدی که از عصر روز رایگیری در کشور حاکم
شد، به این علت بوده است که هیچ شکایت قابل قبولی نبوده است؟ وجدان عمومی
جامعه هم همین باور را دارد؟
- گزارش تفصیلی همینطور در برابر این موارد ساکت است:
1) قطع غیرمعمول سیستم پیامک درست در شب قبل از
رایگیری. تلقی این کمیته آن است که تنها انگیزه آن اختلال در اطلاعرسانی
سریع از تخلفات گسترده بوده است..
2) محدودیت و متوقف کردن فضای اطلاعرسانی اینترنتی.
3) قطع تلفنهای کمیته صیانت از آرا در عصر روز رایگیری که برای جایگزینی قطع پیامک فعال شده بود؟
4) تهاجم به تعدادی از ستادهای آقای مهندس موسوی و
پراکندن افراد فعال در آنها. آیا این اقدامات دلیلی جز اختلال در تبادل
اطلاعات و گزارشگیریهای ستاد از وقوع تقلب میتواند داشته باشد؟
5) اظهارنظر سریع بعضی از اعضای شورا در مورد صحت
انتخابات پیش از بررسی و رسیدگی به شکایات چه وجهی دارد؟ آیا آنها علم غیب
داشتهاند که شکایت موثری دریافت نخواهند کرد.
چرا مواردی به این مهمی حساسیت شورای نگهبان را
برنیانگیخته و آنها را به رسیدگی وادار نکرده است؟ قاعدتاً دستگاه ناظر
بیطرف خود را موظف و مکلّف به روشن نمودن دقیق مطالب و کشف علل و عوامل
میداند که انتشار نتایج رسیدگی صادقانه میتواند به اعتماد عمومی بیفزاید
و نگرانیها را رفع کند.
- در شکایتهای ارسالی و نیز بیانات شفاهی نامزدها به رفتار
خلاف دیگری اعتراض شد و آن تطمیع برای اخذ رای با پخش و پرداخت مبالغ کلان
و غیرقابل توجیهی پول نقد و چک پول بین روستائیان، دانشجویان و پرستاران
و... تحت عنوان هدایای رییس جمهور در ایام منتهی به روز رایگیری بود و
مواردی مانند سود سهام عدالت، پرداخت معوقهها، افزایش حقوقها و . . . که
متاسفانه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کاهش بعضی از آنها به بهانه
علیالحساب بودن پرداختها به گوش میرسد (در حالی که مبالغ علیالحساب
قاعدتاً کمتر از مبالغ قطعی باید باشد) این باور را که انگیزه اصلی
پرداختها جلب رای بوده است قوت میبخشد.
چطور است که آن شورا در مقابل موضوعاتی با این اهمیت و
تأثیر آن در جلب آراء نیازمندان جامعه که چیزی شبیه خرید رای از منابع
دولتی است احساس تکلیف و مسئولیت نمیکند؟ و اصولاً چه اتفاقی باید
میافتاد که آن شورا را نسبت به رفتار نامزد مورد علاقهاش "حساس" کند و رسیدگی نماید؟ و نتیجه را هر چه باشد، به مردم توضیح دهد؟
- در شکواییههایی که ارسال شد و بیانیههای که انتشار یافته به مواردی مانند:
1) مغایرت آمار اعلام شده وزارت کشور در تاریخهای 88/3/25 و 88/4/2 در 78 شهرستان .
2) مشارکت بیش از صددر صدی واجدان شرایط در 192 بخش و
سهم بسیار بالای آراء نامزد مورد علاقه آقایان در آنها تعداد غیرعادی
صندوقهایی که تعداد کل آراء آنها به دو صفر(00) ختم میشوند (به طور نرمال
باید 1 درصد صندوقهای هر شهرستان آراءشان به (00) ختم شوند در حالی که
در تعدادی از شهرستانها این نسبت باشد. 23 درصد، 29 درصد، 20 درصد، 19
درصد و... است. که میتواند حداقل حاکی از پرکردن برگ رایهای باقیمانده
دسته قبضها در شعبه باشد.
3) صدها صندوقی که تعداد آرای نامزد موردنظر بالای 99 درصد اعلام شده است و تمرکز غیرعادی آنها در بعضی از مناطق.
هر کدام از این موارد احتمال بالایی از تخلف را آشکار
میکند و ناظر عادل و بیطرف را وامیدارد که با حساسیت آنها را به طور
کامل و دقیق رسیدگی کند ولی آن شورا همچنان با سعه صدر با این موارد هم
مواجه شده و در گزاش تفصیلی فقط در مورد بند 2 با بیان اینکه در انتخابات
ریاست ریاست جمهوری کل کشور یک حوزه انتخابیه است و مردم میتوانند در هر
جا رای بدهند و چون جابجایی جمعیت داریم مشکلی به نظر نرسیده است از کنار
موضوع گذشته به ندای وجدان خود پاسخ دادهاند. در حالی که بیشتر مناطقی که
این وضع را دارند منطقه محروم و مهاجر فِرِستاند نه مهاجرپذیر یا توریستی.
- در این گزارش به دعوت از نمایندگان نامزدها برای مشاهده
تجمیع آراء اشاره شده است. در این مورد باید گفت، اولا: نمایندگان دعوت
شده در اتاقی جای داده شدند و بدون هیچگونه رابطه با شورای نگهبان صرفاً
نامههای دریافتی را از طریق یک رابط به آقای کدخدایی سخنگوی شورا
میدادهاند. اینکه چه تعداد از این نامهها و چگونه به رویت اعضای شورای
نگهبان میرسیده و چه اقدامی روی آن میکردهاند اطلاعی در دست نیست!
ثانیا: دعوتی که وزارت کشور برای حضور نمایندگان نامزدها برای مشاهده
تجمیع آراء در وزارت کشور به عمل آورده بود تنها برای همین پاسخگوییها
کاربرد دارد. زیرا آنجا نیز سه نماینده در اتاقی مستقر بودند از تلویزیون
از بلوکهای 5 میلیونی آراء که اعلام میشد مطلع شدند. این رفتار
اهانتبار موجب شد در ساعت 2:15 بامداد طی نامهای که با امضای نمایندگان
هر سه نامزد به وزیر کشور نوشته شد با اعتراض به وضعیت پیش آمده وزارت
کشور را ترک کنند. متن نامه به شرح زیر است:
جناب آقای محصولی، وزیر محترم کشور
88/3/23
ساعت 2:15 بامداد
دقایقی پیش آماری توسط ستاد انتخابات کشور و آقای
دانشجو در مقابل رسانههای داخلی و خارجی منتشر گردید که اینجانبان
نمایندگان نامزدها در سایت شمارش آراء وزارت کشور هیچگونه اطلاعی از
چگونگی دریافت و تجمیع و انتشار آن نداریم و از آنجا که طبق مواد 28 و 32 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور پس از دریافت صورتجلسات (فرم 28) و روال قبل بایستی آمار را اعلام نماید به نظر میرسد اعلام نتایج فعلی مطابقتی با قانون ندارد.
ضمناً فضایی که برای استقرار نمایندگان
کاندیدها در نظر گرفته شده دور از سایت شمارش آرا بوده و هیچگونه ارتباطی
با این سایت ندارد. لذا در صورت استمرار این وضعیت حضور اینجانبان با عدم
آن تفاوتی ندارد.
نماینده میرحسین موسوی نماینده محسن رضایی نماینده مهدی کروبی